Je leest een woord of een zin en vijf minuten later ben je ‘m weer vergeten. Je leest het nog eens en wederom weet je na een paar minuten al niet weer wat er staat. Voor veel mensen klinkt dit waarschijnlijk enigszins herkenbaar. Het hoeft ook helemaal geen probleem te zijn wanneer dit bij jou af en toe gebeurt; de kans is groot dat je gewoon moe bent. Toch kan er wat anders aan de hand zijn, namelijk dat je een ‘beelddenker’ bent. Dit houdt in dat je niet leert via woorden maar via beelden die je opneemt. Waar anderen bij een ‘tafel’ in eerste instantie aan het woord denken, zie jij meteen het beeld van een tafel voor je.

Tegenwoordig wordt het steeds meer bekend dat kinderen allemaal anders leren. De één leest graag, de ander doet liever wiskunde. Sommige kinderen hebben dyslexie of ADHD, twee voorbeelden van leerproblemen die verder niks te maken hebben met de intelligentie van het kind. Voor al deze verschillende manieren van werken, voorkeuren en aandachtspunten worden steeds betere lesmethodes ontwikkeld waardoor ook kinderen die moeite hebben met rekenen of lezen aan hun volle potentie kunnen voldoen.

Maar wat als het lijkt of een kind moeite heeft met stof leren in het algemeen? Betekent dat meteen dan het kind minder intelligent is? Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Het zou namelijk heel goed kunnen dat de manier van leren van dit kind gewoon heel anders is. Ongeveer 95 procent van de mensen leert auditief digitaal, oftewel ‘via het gehoor’. Zij horen of lezen iets en slaan vervolgens de woorden die ze horen of lezen op. De meeste lesstof is hier op ingesteld. Toch is er een kleine groep mensen die heel anders leren; beelddenkers. Voor deze kinderen is het lastig om mee te komen in de lessen, omdat de lesstof simpelweg niet aansluit bij hun manier van leren. Ook bijles zal niet heel veel nut hebben, want ook daarbij wordt de stof zo aangeleerd dat deze kinderen het gelijk weer vergeten.

Gelukkig zijn er veel manieren om beelddenkers alsnog goed les te geven. Zo zijn er trainingen voor leerkrachten om al op een jonge leeftijd te kunnen zien of een kind een beelddenker is. Ook wordt er bij die trainingen geleerd hoe de leerkracht het beste les kan geven een een kind dat een beelddenker is. Daarnaast zijn er speciale lesboeken voor kinderen en ouders om om te leren gaan met ‘anders leren’ en alsnog het beste uit henzelf te kunnen halen.

Als een kind een beelddenker is, hoeft dit absoluut niet te betekenen dat hij of zij minder slim is dan andere kinderen die op de gebruikelijke manier leren. Veel beelddenkers zijn slimme en creatieve mensen. Met de juiste lesstof  kan een beelddenker dus net zo goed functioneren als ieder ander mens.