Een schoolplein inrichten is geen middagje werk. Daar moet je lang over nadenken. Naast dat het aan een hoop veiligheidsvoorschriften moet voldoen, is het een kunst om ondanks die eisen een mooie plek te creëren die het in zich heeft om sfeervol te worden. Een hoop tegels zijn nodig om de kinderen, zonder dat ze elke dag met vieze kleding thuiskomen, te laten spelen. Dat ziet er echter wel saai en sfeerloos uit. Ook de speeltoestellen zijn functioneel, maar veel mooier wordt het plein er niet van. Belangrijk, want een schoolplein is tevens het eerste wat potentiële nieuwe leerlingen en hun ouders te zien krijgen.

De oplossing daarvoor? Bloeiende tuinplanten. Zet ze aan de rand van het plein neer en hoewel er nog steeds veel grijze tegels de grond bedekken, heb je het gevoel dat je omringd bent door kleur en natuur. Denk bijvoorbeeld aan de vinca, die ook wel de maagdenpalm wordt genoemd. Dit is een hele sterke bodembedekker die vooral bekend staat om zijn opvallende paarse bloemetjes die tijdens de bloeiperiode jouw buitenruimte verblijden. Paars is echter geen must bij de vinca, want deze is ook te krijgen in het wit. 

Voor een meer extraverte keuze is de kamperfoelie een mooie optie. De Lonicera henryi, zoals hij eigenlijk heet, is een klimplant die een lange bloeiperiode kent. Daar blijft het niet bij, want hij geurt ook nog een heerlijk en geeft prachtige bloemen. Een parel voor op het schoolplein. 

Wat bovenstaande planten gemeen hebben is dat ze niet alleen in de schoonheid iets toevoegen aan het schoolplein. Het is tevens de perfecte mogelijkheid om de kinderen iets te leren over de natuur. Begin in het boek en vertel over de wereld vol wonderen die de bloemenwereld heet. Breng de les daarna direct in de praktijk door de deur uit te lopen en de kinderen te laten zien waar een bloem precies uit bestaat en hoe zo’n bloeiproces in zijn werk gaat. Elke week kijken jullie samen naar de voortgang. Waarom is hij wel of niet gegroeid? Vorig jaar stond hij nu toch al in bloei? Leer door de schoonheid te aanschouwen.